Geloven - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Miranda Sluijs - WaarBenJij.nu Geloven - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Miranda Sluijs - WaarBenJij.nu

Geloven

Door: Miranda van Sluijs

Blijf op de hoogte en volg Miranda

01 Februari 2014 | Peru, Huancayo

Soms schrijft een weblog zich vanzelf maar soms moet ik enorm mijn best doen om er iets van te maken. Deze weblog zit daar tussen in. En de reden is het onderwerp van deze weblog.
Geloven, ik zou bijna zeggen ¨je hebt er iets mee of je hebt er niks mee¨. Het zal een onderwerp zijn die lang niet iedereen aanspreekt maar ik wil dit onderwerp absoluut niet overslaan.
Want dit is een belangrijk onderdeel in mijn leven hier in Peru.


Ik ben Christen! Mijn hele leven is het geloof een rode draad in mijn leven. Soms vervaagt de kleur een beetje maar soms is hij helderder dan ooit. Ik denk dat ik dan verwoord hoe veel Christenen het zullen ervaren.
Voordat ik weg ging naar Peru wilde ik 1 belangrijk ding uitzoeken voor mezelf. In mijn eerdere reizen heb ik ervaren hoe dichtbij God kan zijn. Maar elke keer als ik weer terug was in Nederland raakte ik dat gevoel kwijt. Ik wilde ontdekken hoe ik dat gevoel vast kon houden. Of dat al gelukt is ga ik nog niet vertellen. Laat ik eerst maar eens vertellen hoe ik hier met het geloof bezig ben.

Er zijn twee hoofdgeloven in Peru, je hebt het katholieke geloof en het evangelistische geloof. Veel personen in Peru zeggen dat ze geloven maar doen er werkelijk niks mee. Nou herken ik dat wel enigzins vanuit Nederland, maar begrijpen doe ik het niet, nooit gedaan ook trouwens.
Ik woon in een stad (Huancayo) waar veel mensen geloven en ook daadwerkelijk naar de kerk gaan. De kerken tellen in onbegonnen werk, het zijn er ontzettend veel.

Mijn kerk is een evangelistische kerk, een kerk waar ik me heel erg thuis voel. Ik word er niet raar aangekeken omdat ik blank ben, ik word niet verwelkomd alsof ik heel belangrijk ben, ik ben daar gewoon iemand die de kerk bezoekt.
Het uiterlijk van de kerk heeft wel iets weg van de Vredeskerk (mijn kerk in Nederland). Om 11 uur begint de dienst met het zingen van opwekkingsliederen met een band. Ik vind het heerlijk om nummer te zingen en het gevoel te hebben dat er om me heen alleen maar mensen zijn die net zo geloven als ik.
Tussendoor worden de bijbelversen voorgelezen, in de meeste gevallen lezen we ze samen. We lezen er twee uit het oude testament en twee uit het nieuwe testemant. Ik ben nog steeds erg blij met mijn Nederlandse Bijbel want ik zou echt niet weten wat ik zonder zou moeten. Daarna begint de grootste uitdaging van de hele kerkstdienst, het begrijpen van de preek. Oke, laat ik maar gewoon toegeven dat het me vies tegen valt om de preken te begrijpen. Vaak gaat het te snel of worden er te moeilijke woorden gebruikt. Mijn hou vast is mijn Bijbel waardoor ik er nog wel eens wat van begrijp. Ik mis die woorden waardoor je aan het denken gezet word. Ik zou zo graag meer willen begrijpen. Maar ik weet dat dat moment gaat komen dat ik het ga begrijpen en er over kan gaan praten met andere mensen. Er zullen hier altijd uitdagingen zijn, ook zeker in het geloof.
Na de preek word er geld gegeven aan de collecte, er word gezongen voor de jarige van die week (met een Christelijk lied), er worden mededelingen gedaan en er word nog een lied gezongen. Tegen 1 uur in de dienst afgelopen en feliciteerd iedereen elkaar. Ik neem afscheid met het idee dat ik er volgende week zeker weer zal zijn.

Maar als je denkt dat het hier mee op houd dan heb je het mis. Elke zaterdagavond is er een jeugdavond in de kerk. Hier worden spelletjes gespeeld en uit de Bijbel gelezen. Het probleem bij uit de Bijbel lezen hier is, dat ze niet 1 of 2 stukken lezen maar het liefst elke 2 minuten wisselen van Bijbelboek. Voordat ik het Bijbelboek gevonden heb (uiteraad is de naam niet hetzelfde) is hij al lang aan zijn uitleg begonnen waardoor ik het mis. Jullie begrijpen dat ik er dan weinig van snap als ik steeds halverwege inval. Maar........ afgelopen zaterdag heb ik gewoon begrepen wat ze verteld hebben!

Voordat deze weblog ten einde is moet ik toch de onbeantwoorde vraag nog beantwoorden. Maar eigenlijk kan ik hem nog niet volledig beantwoorden. Ik kom er stukje voor stukje achter hoe ik het geloof vast kan houden. Voor mij is het ontzettend belangrijk om naar de kerk te gaan en daar samen te zijn met veel meer andere mensen die hetzelfde voelen. Ook het zingen van opwekking helpt daar enorm bij mee.
Ik wil binnenkort naar een Bijbelstudie gaan in de kerk, misschien ga ik daar nog meer vinden wat betreft mijn antwoord. Tot die tijd blijf ik jullie het volledige antwoord schuldig.

Dat laatste houd wel in dat ik jullie vast nog een keertje terug zie op mijn weblog omdat jullie vol verwachting zitten te wachten. Tot snel dan maar!

  • 01 Februari 2014 - 17:37

    Anneke:

    Dank voor je lange verhaal. Je hebt gelijk, naar de kerk gaan en samen over je geloof praten is een manier om dat geloof dicht bij je te houden. Toch is het soms heel goed met mensen er over te preten die dit dus niet geloven. Je moet dan voor jezelf heel goed nadenken waarom jij iets anders vindt. Dat kan ook heel verrassend zijn.
    Sterkte met de verdere tijd en natuurlijk ben ik benieuwd naar het vervolg.
    Fijne tijd samen met je moeder, als ze komt.
    Groet vanuit Sint Laurens

  • 01 Februari 2014 - 19:40

    Adri Van Soeren:

    Hallo Miranda
    Wat heerlijk om jouw blogs iedere keer te lezen. En binnenkort komt je moeder bij je, wat fijn om even samen met haar te reizen, te praten, te knuffelen.
    Je blog over geloof vasthouden... Dat wil iedereen die christen is, dat speciale vasthouden. Maar ja soms vervaagd het, tijdelijk... Mooie is dat God ons altijd vasthoudt. Hij zal ons nooit loslaten. En zelfs wanneer voor ons dingen soms niet duidelijk meer zijn, de zekerheid wat vervaagt, weet: Hij woont in jouw hart. Ene keer ervaar je Jezus, andere keer is het gewoon een zeker weten dat je Zijn kind bent. Ene keer spreekt een Bijbelvers, andere spreekt een opwekkingslied tot je hart. Weet je Miranda, 1 ding moet je gewoon altijd onthouden, JIJ bent een parel in Zijn hand. Altijd. En je mag relaxt met Jezus leven, en al biddend de plannen van God voor jouw leven samen met Hem en de Heilige Geest uitwerken.
    Veel plezier parel met je moeder over paar weken!
    Groetjes
    Adri
    PS ja ik ben ook christen

  • 07 Februari 2014 - 18:38

    Annika:

    Hey Miranda,
    Heel herkenbaar, dat niet begrijpen van de preken en het te laat zijn met het opzoeken van het juiste boek, hoofdstuk en vers in de Bijbel. Dat overkomt mij hier ook heel vaak. Maar knap dat het je toch is gelukt om een preek te verstaan! Zover ben ik het Hongaars nog lang niet :)
    Groetjes vanuit Oekraïne,
    Annika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 20 Juli 2013
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 21572

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 05 Mei 2014

Warmisuncu project

Landen bezocht: